مجله اینترنتی مشروح

مجله اینترنتی مشروح

مجله اینترنتی مشروح

مجله اینترنتی مشروح

بایدها و نبایدهای زناشویی

بایدها و نبایدهای زناشویی

به نقل از مجله اینترنتی مشروح با باید‌ها و نبایدهای زندگی زناشویی آشنا شوید تا رابطه‌ای بهتر، قوی تر، هوشمندانه و عاشقانه تری داشته باشید. این بایدها و نبایدها اصول رابطه شما و همسرتان را تشکیل می‌دهند و شاید لازم باشد هر لحظه آنها را با خودتان تکرار کنید تا بتوانید به آنها پایبند شوید.

  

1- بپرسید و نترسید


اگر رفتار و نوع فکر همسرتان را نمی‌پسندید و یا علتش را متوجه نمی‌شوید از او بپرسید که چرا به آن شیوه خاص فکر یا رفتار می‌کند. گفتگو بهترین راهی است که شما را از فرضیات و خیالات واهی رها می‌کند.

2- صبوری را بیاموزید




صبر یک ویژگی اخلاقی است. زندگی اجتماعی هرروز مارا عصبی‌تر و پرخاشگر می‌کند و ما عادت کرده‌ایم که این احساسات نابهنجار را در روابط ویژه و خاصی که با دیگران داریم نیز وارد کنیم. ازدواج، صبوری و تحمل می‌خواهد. در همه روابطی که با همسرتان برقرار می‌کنید طبق این قاعده اخلاقی رفتار کنید. حتی اگر کم تحمل و بی صبر هستید سعی کنید خودتان را تغییر بدهید و با آرامش و حوصله بیشتری در روابط زناشویی تان پیش بروید.بگویید «دوستت دارم» بلکه هر روز احساسات واقعی تان را با رفتارتان نشان بدهید. به آغوش بگیرید، ببوسید، لبخند بزنید، صحبت کنید و احترام بگذارید. حتی در جمع‌های دوستانه و خانوادگی متناسب رفتار کنید و از ابراز عشق نترسید.

3- صادق باشید

بایدها و نبایدهای زندگی زناشویی

تنها در صورتی می‌توانید راستگویی و صداقتتان را نشان بدهید که صادقانه رفتار کنید. دورویی و دوگانگی را کنار بگذارید و مطمئن باشید که همیشه روی خوش زندگی زناشویی را خواهید دید و هر روز خوشبخت‌تر خواهید شد.

4- اعتماد کنید

اگر به همسرتان اعتماد نکنید نمی‌توانید او را دوست داشته باشید. و اگر یک زندگی عاشقانه می‌خواهید باید قدم اول را بردارید و به همسرتان اعتماد کنید.

5- تحسین کنید

ستایش گر خوبی‌های همسرتان باشید و با اینکار به او عزت نفس بدهید. چه در خلوت دونفره، چه در حضور فرزندان و در جمع‌های خانوادگی و دوستانه از ویژگی‌های مثبت اخلاقی همسرتان، استعدادها و توانایی‌هایش و محبتی که نسبت به شما دارد تعریف و تمجید کنید. این کار نشانه قدردانی و احترام شماست.

6- منطقی رفتار کنید

رفتار منطقی یکی از اساسی ترین مهارت ها در زندگی مشترک است. اگر نمی دانید رفتار منطقی چه نوع رفتاری است بهتر است این معیار را همواره در رفتارهایتان مدنظر قرار دهید. رفتار منطقی رفتاری است که منافع خانواده بر منفعت فردی ارجحیت داشته باشد. انصاف را در رفتارها اصل قرار دهید و بی طرفانه قضاوت کنید. این امر فقط به صبوری و حوصله و تامل نیاز دارد. اگر در مواردی از همسرتان رفتار غیرمنصفانه ای می بینید، بهتر است به دور از عجله در قضاوت با تامل و صبوری در موقعیت مناسب، وی را از چگونگی رفتارش آگاه کنید.

7- خوش بین باشید

بایدها و نبایدهای زندگی زناشویی

از همسرتان به قدری توقع داشته باشید که او از پس آن برآید. نسبت به وی خوش بین باشید زیرا داشتن نگاه خوش بینانه به زندگی مشترک و همسر باعث ایجاد آرامش و کاشتن بذر محبت و عاطفه در زندگی مشترک می شود.

8- خوش قول باشید

یکی دیگر از بایدها در زندگی مشترک به ویژه زمانی که زوج ها در سال های اول زندگی مشترک هستند، خوش قولی است.

9- درک متقابل داشته باشید

بهتر است برای وعده ها و قول هایتان ارزش قائل شوید و خود را برای تحقق آن مسئول بدانید. خوش قولی نشانه تعهد و احساس مسئولیت طرفین به یکدیگر است. سعی کنید شنونده خوبی برای همسرتان باشید و وقتی او صحبت می کند، با وی ارتباط چشمی برقرار کنید، بیشتر مردان عادت دارند به هنگام صحبت کردن همسرشان به فکر راه حل باشند در صورتی که بیشتر خانم ها در اغلب موارد می خواهند احساساتشان را بیان کنند و از طرف مقابل حس همدردی و همدلی طلب می کنند.

بنابراین سعی کنید منفعلانه به حرف های همسرتان گوش نکنید بلکه با او همدلی و احساسات او را تایید کنید. بهتر است گاهی خود را جای همسرتان بگذارید و سعی کنید مشکلات را از زاویه دید او بررسی کنید. این مسئله به شما کمک می کند که بهتر او را درک کنید. از خود بپرسید: «اگر من جای او بودم، چه می کردم.» اگر در مقطعی احساس کردید که همسرتان دلسرد و مایوس شده است با جملات مهرآمیز او را دلگرم کنید. برای این کار به جملات و کلمات خاصی نیاز ندارید. همین اندازه که با یک تشکر بتوانید لبخندی روی لب او بنشانید، کافی است.

10- نیازهای همسرتان را پیش بینی کنید

اگر شما تفاوت های بین دو جنس را به درستی بشناسید و البته در مورد این که همسرتان نیز در ارتباط با هر ویژگی چه وضعیتی دارد، شناخت درستی پیدا کنید، به احتمال زیاد می توانید از این موضوع برای پیش بینی رفتار و حالات همسرتان بهره بگیرید. به عنوان مثال اگر همسر شما (خانم خانه) تمایل به برقراری روابط اجتماعی زیادی دارد و به عبارتی احساس پیوندجویی در او بالاست، پس پیش بینی این که همسرتان از مسافرت دسته جمعی لذت بیشتری می برد تا مسافرت دونفره چندان دشوار نخواهدبود و یا این که اگر می دانید همسرتان (مرد خانه) از نظر رمزگشایی توانایی بالایی ندارد، از او انتظار نخواهید داشت که از تغییرات رفتاری اندک شما، متوجه تغییر حالات روانی شما شود و در عوض سعی خواهید کرد تا راحت تر و مستقیم تر با او وارد گفت و گو شوید.

11- نیازهای روانی همسرتان را بشناسید

بایدها و نبایدهای زندگی زناشویی

یکی دیگر از کاربردهای این تفاوت ها این است که می تواند فرصت بسیار مناسبی برای نشان دادن توجه و محبت همسران نسبت به یکدیگر، به رسمیت شناختن آن ها و ایجاد فرصت هایی برای دستیابی به ارضای روانی در آن زمینه در اختیار آن ها قرار دهد. به عنوان مثال اگر می دانید همسرتان (مرد خانه) تمایل زیادی به رقابت با دیگران دارد و برای او برنده شدن معنایی خاص دارد، بهتر از هرکسی می دانید که نباید با او وارد مسابقه شده و سعی کنید که شکستش بدهید، بلکه درعوض می توانید موفقیت های همسرتان را برای او پررنگ کرده و جلوی دیگران از او تعریف کرده و احساس موفقیت و برنده بودن را در او تقویت کنید.

در این شرایط می توانید مطمئن باشید که با توجه به روحیه رقابت جویی همسرتان یکی از بهترین انتخاب ها را در استفاده از این موضوع کرده اید. یا مثلا زمانی که می دانید همسرتان توانایی خاصی در توجه به جزییات داد، اگر پیش از مهمانی از او بخواهید تا ایرادهای احتمالی در پوشش شما را متذکر شود، می توانید مطمئن باشید که باعث خوش وقتی او خواهدبود تا به شما در این مورد کمک کند و البته از این کمک لذت ببرد.

12- اشتباهاتتان را تکرار نکنید

اگرچه نمی توان هیچ انسانی را یافت که در زندگی مشترک خطا نکرده باشد اما این خطا نیست که بنیان زندگی را سست می کند بلکه تکرار خطا و جبران نکردن آن است که باعث می شود زوج ها در طول زمان از یکدیگر دلسرد شوند. بعضی از خطاهای تکرار شونده که به زندگی مشترک آسیب جدی می زند به صورت فهرست وار ذکر می شود. بعضی همسران در زندگی مشترک خود را عقل کل می دانند و به سخن و پیشنهاد همسرشان کوچک ترین اعتنایی نمی کنند. بهتر است با متانت و صداقت بپذیرید که همسرتان در برخی کارها شایسته تر است و شایستگی او را مورد ستایش قرار دهید. سعی کنید برای سخن و پیشنهاد او احترام قائل شوید و بدانید همه چیز را همگان نمی دانند.

13- فرمان ندهید

فرمان ندهید و خانه را به پادگان تبدیل نکنید. متوجه باشید که خانه محل تبادل عشق و محبت است نه کانون یکه تازی و فرمانروایی یک نفر. گاهی افکار مزاحم در ذهن یکی از همسران مانند خوره شادمانی را از زندگی مشترک می گیرد. بهتر است به جای اعمال و رفتارهای دست و پاگیر و اندیشیدن به امور نامطلوب، انرژی خود را صرف توجه به همسر و خانواده کنید.

14- مقایسه نکنید

این مشاور خانواده با بیان این که افراد هرگز نباید از ازدواج خود اظهار پشیمانی کنند، تصریح می کند: هرگز زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید و بدانید زندگی هرکس مطابق سلیقه و نگرش و درایت وی شکل می گیرد. بنابراین مسئولیت آنچه را در زندگی مشترک رخ می دهد به عهده بگیرید و آن را به گردن همسرتان نیندازید.

15- مقابله به مثل نکنید

بایدها و نبایدهای زندگی زناشویی

هرگز مقابله به مثل نکنید و به جای رفتارهای تلافی جویانه، رفتار مناسب با شرایط را در پیش بگیرید و در موقعیت مناسب، رفتار اشتباه همسرتان را به وی متذکر شوید.انگشت نگذاشتن روی نقاط ضعف؛همچنین به یاد داشته باشید که هرگز روی نقاط ضعف همسرتان انگشت نگذارید. هر فردی بدون شک نقاط ضعفی دارد. آشکار و برجسته کردن این نقاط ضعف باعث ایجاد کدورت در زندگی می شود. هرگز از نقاط ضعف همسرتان به عنوان ابزاری برای به سکوت کشاندن یا شکست دادن او در مراحل مختلف زندگی استفاده نکنید.

منبع: مشروح

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.